Yhteistyö_2_nettikuva_verkko

Lapin TE-toimiston apuna verkostot ja verkko

Lapin TE-toimiston tärkein tehtävä on työnvälitys. Yhtenä tavoitteena on tarjota työnantajille monipuolisia ratkaisuja rekrytointeihin joko TE-palveluiden tai muiden toimijoiden palvelujen avulla.

Ratkaisuja yhdellä yhteydenotolla

Lapin TE-toimisto haluaa olla helposti lähestyttävä taho ja osaltaan madaltaa yritysten kynnystä yhteydenottoon. Vaikka toimitaan 10 paikkakunnalla, se ei riitä tavoittamaan kaikkia työnantajia. Lapissa on noin 9 500 yritystä, joista arviolta 1 200 tavoitetaan henkilökohtaisella tapaamisella. Jotta yritykset osaavat osaltaan hakeutua tiedon äärelle, heille välitetään tietoa työnantajille suunnatuista palveluista sekä Yritys-Suomi-verkoston mahdollisuuksista verkostojen ja verkon välityksellä: näitä ovat elinkeinoelämän yhteistyökumppanit, yrittäjäjärjestöt sekä henkilöstöpalveluja tarjoavat yritykset – digitaalisten kanavien lisäksi. Arjen työtä helpottavat ja tehostavat puhelin, sähköposti, verkkoasiointi sekä jatkossa myös Skype- ja videoneuvottelut.

– Digitalisoituminen auttaa erityisesti meidän alueellamme tiedon jakamista sekä yritysasiakkaidemme asiointia. Yritysten haasteet ovat kuitenkin yksilöllisiä ja joskus henkilökohtaisessa tapaamisessa on helpompaa kartoittaa kokonaiskuva tarpeesta. Olemme lisänneet työnantaja-sivullemme kehotteen ”Kutsu meidät käymään!”, kertoo työnvälitys- ja yrityspalvelulinjan johtaja Kaija Kukkola Lapin TE-toimistosta.

– Yrittäjän ei tarvitse olla asiantuntija, vaan meidän roolimme on tarjota ratkaisut ja yhteistyötahot, selventää Kukkola. Tämä tarkoittaa myös sitä, että meidän tulee päivittää tietojamme ahkerasti kumppaniemme osalta osataksemme hyödyntää heidän palvelujaan tehokkaasti, Kukkola lisää.

Tavoitetaan pienimmätkin kasvuyritykset

Pitkät välimatkat yritysasiakkaisiin, matkailun aiheuttamat sesonkivaihtelut työvoiman tarpeissa sekä kolmen maarajan yhteiset työmarkkinat tuovat pikantin lisämausteen Lapin TE-toimiston arkeen. Moninainen yhteistyö kumppaneiden kanssa sekä nykyaikainen tekniikka mahdollistavat laajan alueen palvelun. Lisäksi yrityksille ollaan valmiita järjestämään omia tapahtumia ja tempauksia. On tärkeää olla saatavilla ja tavoittaa pienimmätkin kasvuyritykset, jotta heidät voidaan ohjata oikeiden palvelujen pariin.